• De actiekit

21De Actiekit: Je fietst bij Gaul! omdat je je prestaties wilt verbeteren en ook omdat je War Child wil steunen. Heb jij dit jaar al een fondswervende actie gedaan? Nee? Dan hier wat tips hoe een actie op te zetten.

Tip 1: Kies een evenement dat bij je past

Kies een cyclo, koers, competitie of actie die je leuk vindt. Dat lijkt een open deur, maar velen vinden het fijner om tegen een gesloten, massief eiken deur te bonken en op zoek te gaan naar een fondswervende actie die ze zelf eigenlijk helemaal niet leuk vinden.

Wat is het evenement waar je het meest naar uitkijkt dit jaar? Dan is dat ook het meest geschikte om fondsen te werven. Want jij bent het meest bezield en dat voelen je donateurs.

Tip 2: Kies een aansprekende uitdaging

Gevers vinden het fijn als je in hun ogen een prestatie levert die het verbeeldingsvermogen tart. Of die in ieder geval uitdagend is. Dan zijn we weer snel terug bij stap 1.

Want je favoriete evenement van het jaar is waarschijnlijk ook de grootste uitdaging voor je zelf. En bedenk: voor niet sporters lijkt wat voor jou een walk-in-the-park is al snel een enorme missie.

DSCN0835-001Tip 3: Verzin een verhaal

Verhalen inspireren en verkopen. Waarom fiets jij dat ene evenement? Waarom vind je het gaaf om dat klassement te winnen? En verbind dat met War Child. Zoals Floris in zijn motto deed bij z’n Trans-Amerika fietstocht: “I’m going to live my dream and want to kill some nightmares on the way.”

Tip 4: Maak een actie aan op deze site

Via je profielpagina op deze site (kies ‘Mijn profiel bewerken’) kun je een actie aanmaken die je eventueel kunt koppelen aan een evenement op de site. Jouw supporters kunnen je direct sponsoren via die actiepagina.

  • Kies op je profielpagina ‘Mijn profiel bewerken‘ onder jouw foto.
  • Onder ‘Mijn gekoppelde acties’ staat een link ‘Start een nieuwe actie
  • In het volgende scherm kun je allerlei gegevens over je actie kwijt.
  • Een belangrijke functie is dat je de actie kunt koppelen aan een evenement, bijvoorbeeld de Charly Gaul Cyclo. Jouw actie komt dan ook terug op de pagina van dat evenement! En je opbrengst is ook zichtbaar bij de opbrengst van het evenement.

Tip 5: Durf te vragen

Draai niet om de hete brij heen. Maak meteen duidelijk in een gesprek, e-mail of brief dat je fondsen werft. Dan weet iedereen waar ie aan toe is. En het staat iedereen vrij om ja of nee te zeggen. Verwijs mensen in je communicatie naar je actiepagina.

Tip 6: Blijf vragen

Herhaal je verzoek een aantal keer in de tijd. Iedere mail levert weer nieuwe donateurs voor je actie op. Zorg wel dat mensen aan kunnen geven hierover niet meer benaderd te willen worden. Handig is als je mailtools als Mailchimp gebruikt. Dan kun je personaliseren en mensen kunnen zich makkelijk uitschrijven.

De ervaring leert dat vrijwel niemand van die optie gebruik maakt, maar de service bieden, kweekt goodwill. Mail Floris als je een voorbeeldtekst van een mail wilt.

Tip 7: Echt, blijf vragen!

“Ik kan mijn netwerk toch niet weer benaderen?” Jawel, dat kun je wel. Zolang je mensen de optie geeft om zich uit te schrijven (zie tip 5) kun je ze gewoon vragen. Het gaat tenslotte om iets! Het gaat om oorlogskinderen een betere toekomst geven. Dan is een vraag niet teveel gesteld.

En als je je netwerk jaarlijks benadert, wennen ze daar ook aan. “He, ik heb dit jaar nog geen verzoek van je gehad? Wanneer mag ik weer doneren?” Echt, het komt voor!

gaul-cyclingforwarchildTip 8: Maak duidelijk wat er met het geld gebeurt

Waarvoor zet War Child het geld precies in? Meld dat zo concreet mogelijk. Al voor € 12 per jaar kan War Child een kind laten deelnemen aan haar programma’s.

Hoe concreet wil je het hebben!? De War Child site heeft daarnaast veel meer info en ook prachtige testimonials.

Tip 9: Blijf communiceren met je sponsoren

Hou een blog bij, stuur ze regelmatig e-mails. Laat zien dat je hun bijdrage waardeert!

Tip 10: go social

Maak gebruik van Twitter, Facebook en andere sociale media. Als je Gaul! en War Child tagt of noemt in je tweet, wordt je vaak geretweet zodat je actie een nog groter bereik krijgt.


Liane vertelt je meer over hoe je succesvol een actie kunt opzetten