Slotweekend GAUL! – Fryslan / Drenthe 29/30 oktober, NCK & Kumano

Mountainbike, gravelbike of racebike

Ze mogen en kunnen allemaal mee tijdens het slotweekend van GAUL! op 29 oktober.

Clinic Geert Kamps

Allereerst geeft Geert een MTB clinic op het mooie MTB parcours van Appelscha voor wie de fijne kneepjes van het mountainbiken (nog meer) onder de knie wil krijgen. Geef even door als je daar interesse in hebt. Er kunnen maximaal 15 Gaulies meedoen. Heb je geen MTB maar lijkt het je leuk om mee te doen geef dat dan ook even door want dan regelen we iets.

Kietelende kasseien + VAM-berg

Volgens Marijn de Vries kietelen de kassein in Drenthe. Ze zijn niet zo grof als de Belgische of Zeeuwse dikkoppen. Dat moeten we natuurlijk zelf gaan voelen en ontdekken. Daarnaast bevindt de langste kasseienstrook van Nederland zich in Drenthe. Die pakken we natuurlijk even mee nu we er toch zijn. En dan als klap op de vuurpijl ook nog even je kuiten testen als je de kasseien van de VAM-berg opdendert.
Maar we zoeken natuurlijk ook de paden op om te herstellen van het “shaken, not stirred” moment. Voor wie wil gravellen, dat kan natuurlijk ook in dit mooie gebied. We hebben een leuke gravelroute gemaakt. Voor wie geen gravelbike heeft maar wel een MTB, sluit aan. We gaan er een mooie tocht van maken en samen uit samen thuis. En voor wie nog even aan z’n endurance moet werken of wat blokjes moet doen van Jim van der Berg. Dat kan ook allemaal op deze dag.

Geef dus aan waar je voorkeur ligt.
1. Gieren met Geert, of:
2. Kietelen met Marijn

Aangezien sommige leden nog nooit zo dicht bij de Noordpool zijn geweest willen we ook even inventariseren wie er eventueel zou willen overnachten. Dan zoeken we een leuke locatie. We starten in Appelscha en willen daar ook het jaar afsluiten met elkaar onder het genot van een herfstbokje of een Koerspretje. Wij zorgen er ook voor dat de innerlijke mens gevoed wordt.

Programma

– 12:00 Verzamelen in Appelscha bij: Golfclub De Hildenberg
– 12:30 Clinic + Rondje race of gravellen en opfrissen
– 15:30 Afsluiting met borrel en eten
Dus RSVP even via de link in de nieuwsbrief.

RSVP

Stel je vragen via paul@gaul.nl.

Wij verheugen ons op een boel gezelligheid met elkaar en zijn benieuwd naar de animo.

Annika, Carola, Paul, Marnix

Bestuur Gaul!

NCK Dronten

NCK – damesploeg!

Trots! Dat waren de Haagse dames toen ze Gaul! mochten vertegenwoordigen op het NCK. Verhuizingen, baby’s maken of gewoonweg uit vorm. Even leek het erop dat de damesploeg dit jaar verstek moest laten gaan. Maar dan doen we Muriel tekort. Net zo hard als ze beukt op kop, weet ze 3 enthousiastelingen warm te maken voor de TTT en Gaul!

Elk jaar schrijft Sythe Veenje een mooie proloog over de totstandkoming van de heren ploeg voor het NCK. Hieronder wederom een prachtig verhaal.

Op een regenachtige zondagochtend sta ik in de letterlijke “middle of nowhere”. Ooit was dit de Zuiderzee, waar echte mannen in weer en wind bezig waren om te overleven. Tegenwoordig is het een doodsaaie polder. Een stukje Nederland waar liever niemand burgemeester van is. Elk jaar is er in deze troosteloze polder een hoogtepunt. Het hele dorp loopt ervoor uit. Het NCK tijdrijden. Komend weekend is het zo ver, en alles wijst erop dat het net zo troosteloos zal zijn als deze zondagochtend. Ik kijk naar links, ik kijk naar rechts, er is hier niks. Er is hier niets te beleven als er geen NCK wordt verreden.

Maar ook tijdens het NCK zal ik dit jaar een leegte ervaren. Dat komt omdat dit jaar de ploeg zonder Arjen Bos zal rijden. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we het wel zagen aankomen. Hij riep al 30 jaar dat het zijn laatste NCK zou zijn, maar telkens geloofden we hem niet. Dit jaar bleek het waar. Zoals de leraar vroeger 5 keer dreigde om je een tik met de liniaal te geven, steeds kwam je er goed mee weg. De 6e keer vergeet je nooit weer. In mijn tijd was dat al lang verboden, Arjen herinnert het zich nog als de dag van gister.

Als ik een leegte ervaar nestel ik me vaak op de bank om vervolgens de hele dag naar Tommy’s Teleshopping te kijken. Na een kwartier weet je dat je niets mist in het leven. Zo ook deze zondagmiddag. Ineens gaat de telefoon. Het is Albert. Om te overleggen over het NCK. “We moeten renners hebben!” Marc de Maar laat het afweten, het zijn drukke tijden als ex-prof. Zijn toezegging ging al met mitsen en maren. Dat fietsen ging nog wel, maar al die toestanden eromheen… Marc heeft dit weekend gekozen voor het NK voor Journalisten. Je moet ergens je Rood Wit Blauw scoren.. In de woorden “We hebben natuurlijk Marnix en Hagting” hoor ik tenminste nog enig optimisme. Zij hebben zich inmiddels dikwijls bewezen. Weer of geen weer, een goede tijdrit rijden is voor de heren geen probleem. Erik Hagting wordt altijd aangesproken met zijn achternaam, dat is denk ik omdat je hem vaker van achteren ziet dan van voren, zo hard fiets die man. Ik hoor Albert iets mompelen over natuurwetten en snelheid, we dwalen af. In ieder geval is iedereen blij met Hagting. Wat moet je zonder motor.

Marnix heeft het jaar van zijn leven. Waar hij vorig jaar nog duimde om een plek in de ploeg, is hij dit jaar onderdeel van het meubilair. Een stabiele factor in de ploeg. Ook werpt hij zich tegenwoordig op als “aero-koning”. Sokken waar een echte prof jaloers op is en een gloednieuwe fietsbril waar je flink van onder de indruk raakt. Nummer drie in de ploeg is Albert zelf. Hij steekt weer van wal met zijn repertoire: “Zeitfahren ist Vorbereitung”. Ik dacht dat alleen zijn broertje Josbert in Duitsland woonde, maar blijkbaar spreekt Albert zelf ook een aardig woordje over de grens. Van die Vorbereitung is nog weinig te merken. Het NCK komt dichterbij en de ploeg is nog lang niet compleet.

Zoals alles in het leven komen ook meevallers regelmatig uit onverwachte hoek. Stilletjes komt er een renner uit de hoge hoed. Op een tijdritfiets met roze stuurlint komt een blokkige renner aan rijden. Met een glimlach op zijn gezicht zegt hij dat het allemaal wel hard ging de vorige keer. Hij geniet duidelijk. Het is Eelke de Jong. Hij stond te boek als talent bij Tandje Hoger. Tegenwoordig rijd hij zonder iets te zeggen het snot voor de ogen van mening Gaulist.

Albert is al wat rustiger aan de telefoon. “We krijgen de ploeg compleet dit jaar” hoor ik blij, want zegt hij “We hebben natuurlijk ook nog Mark!”. “Tuitert?” vraag ik verbaasd? “Nee, Ten Cate. Die bakfietser”. En dan valt het kwartje. Mark ten Cate, een gouden vent. Zit vaker wél dan niet op de fiets. Van bakfiets tot singlespeed, hij heeft ze allemaal. Nieuw in zijn collectie is een heuse tijdritfiets, voor hem een redelijk nieuwe discipline. Met zijn opvallende bril en oranje schoenen steelt hij de show en met zijn humor houdt hij de moraal van het team hoog.

Ik tel de renners, het zijn er 5. Ik weet dat een ploeg uit zes bestaat en wordt nog even bang dat Albert mij gaat vragen als zesde wiel aan de (bezem)wagen. Voorzichtig vraag ik of we niet nog iemand missen.

“Jawis” zegt Albert om indruk te maken met zijn Friese vocabulair. Duits, Fries, straks begint hij nog in het Engels ook. Als ik vraag wie dat dan is, valt er een stilte. Ik krijg een voorgevoel dat er een Steve Jobs moment komt waarbij hij gaat zeggen “There is one more thing” maar het blijft stil. Ik denk dat hij het probeert spannend te houden, maar dan blijkt dat een van zijn kinderen de snoeppot te pakken had. Snoepen is in huize de Vries verboden. Zeker rondom het NCK.
“Ken je Folkert nog?” hoor ik ineens aan de andere kant van de lijn. Ja die ken ik nog wel, biecht ik op. Maar die jongen fietst toch al heel lang niet meer? Tegelijkertijd ben ik blij dat ik niet wordt gevraagd om mee te fietsen. Albert drukt me op het hart dat het helemaal goed komt met Folkert. Folkert de Haan schijnt talent te hebben, en als je talent hebt dan hoef je maar naar je fiets te kijken en dan word je al beter. Ik besef me dat ik géén talent heb, ik kijk zelfs naar meerdere fietsen. Folkert en zijn broer Binne hebben vroeger veel Gaulisten pijn gedaan op de fiets. Folkert duikt af en toe eens op, heeft dan ogenschijnlijk weinig gefietst en kan toch mee met de top van het peloton. De verwachtingen zijn wederom hoog.

Tommy Teleshopping is afgelopen en ik vraag Albert of er nog meer te melden is over het NCK. “De ploeg is wel compleet, maar ik wilde je vragen voor wat randzaken”. Randzaken, dat klinkt goed. “Stukje voor op de website, wat eten voor de renners, misschien kun je nog ergens aankondigen dat mensen ook mogen komen kijken” somt Albert op. Ik vertel hem dat ik mijn best zal doen, mensen zal laten weten dat het allemaal op 2 oktober in Dronten te doen is en je op nckdronten.nl meer informatie kunt vinden. “Ik zal eens nadenken over een stukje op de website” beloof ik hem voordat we ophangen.

 

Kumano

Kumano is het bedrijf van oud profwielrenner Marc de Maar. Zijn laatste overwinning boekte hij in Japan, de ronde van Kumano- ook één van zijn laatste wedstrijden. Die laatste overwinning bleek geen eindpunt maar een nieuw begin..

Kumano is in 2020 opgericht. Één van de eerste klanten was MMR bikes waarvoor Kumano de marketing en distributie in Nederland doet. Marc is één van de Gaulisten van het eerste uur, door zijn overzeese avonturen als profwielrenner heeft hij jarenlang onder buitenlandse licenties gereden. Sinds zijn terugkeer in Nederland is hij opnieuw lid geworden van Gaul. Met een bijzondere afspraak: 10% van de opbrengst van MMR-fietsen die worden verkocht aan clubleden wordt gedoneerd aan War Child.

MMR

MMR is één van de top-fietsenmerken in Spanje. Ze produceren 18.000 fietsen per jaar op basis van hun eigen research & development in Oviedo, Asturias. Het merk heeft wereldberoemde sporters als ambassadeurs waaronder Oscar Freire (ploeggenoot van Marc bij Rabobank), Sammie Sanchez, Luis Enrique en Fernando Alonso. Kumano’s keuze voor MMR is naast vette looks en directe leverbaarheid, vooral gebaseerd op hun hoge kwaliteit voor een lekkere prijs.

Bezichtiging

Het is mogelijk om een MMR-fiets te bezichtigen in Amerongen bij de Proloog. Ben je nieuwsgierig naar de rest van de collectie dan is het misschien handiger om Kumano te bezoeken in Utrecht (Weerdsingel Westzijde 18, in Cycleworks) of om rechtstreeks contact op te nemen met Marc.
06 2 500 92 06
marc@kumano.nl