• Trainen op Mallorca

De zin/ onzin en voor- + nadelen van trainen op Mallorca?

Schrijf over deze titel een stukje voor de nieuwe website, was het simpele verzoek. We kunnen wel stellen dat Marc de Bokx, Ello van Gelderen en Jorrit Jongbloed zwaardere opgaven hadden de afgelopen week.

image-3Klimaat

Een weekje vakantie vieren op Mallorca, de laatste werkdag krijg je half jaloerse reacties van je collega’s. ‘Oh lekker even op het strand’. Ja zalig zijn de onwetenden. Op ons all inclusive menu stond iets heel anders. Het eerste nadeel van trainen op Mallorca in februari: de zwembroek is opgevouwen heen en weer gevlogen. Een dag met 18 graden was heerlijk, maar ook enig in zijn soort. De andere dagen was het zo’n 12 a 14 graden, windkracht 4 of 5. Stabiel weer dat dan weer wel! De kans dat je de hoge temperaturen van de omgeving Calpe evenaart is klein.

War Child in beeld?

Ons vereniging is vernoemd naar Charly Gaul, omdat we net iets verder gaan dan anderen. In een groepsrit is dit ook op Mallorca weer onderwerp van gesprek. Gaul! dat is toch die vereniging die voor een goed doel rijdt? Voor ambassadeur Ello de gelegenheid om een potentieel lid in te wijden in de cyclowereld van Gaul! en het rijden voor War Child.
Onder het genot van een buffetmaaltijd hadden we het erover dat we vaker horen dat we voor een goed doel rijden, dan dat mensen weten dat dit goede doel War Child is. Punt van aandacht voor ons allemaal: hoe zetten we War Child meer in the picture?!

Grensverleggende (mini) Group rides

image-2Welke grenzen verlegden wij dan zoal? Wel dankzij Ello gaven wij een nieuwe betekenis aan een vlakke rit. Onze rit naar Cap Formentor, ‘185 km, maar nagenoeg vlak, zo’n 500 hoogtemeters’, volgens gids Ello. Strava oordeel?: 192 km, 2800 hoogtemeters.

Deze rit beleefden we samen met Leon en Erik van Cycloteam, bedankt heren voor het uitermate goede gezelschap. Gelukkig is Gaul! eerder opgericht dan Cycloteam, want deze mannen verleggen ook grenzen en draaien hun hand niet om voor een straffe rit. Ello en ik mochten dit twee dagen eerder al beleven tijdens een tripje col Sa Batalla, Sa Calobra, Puig Major, Soller.
Daags ervoor reden we als drie Gaul! musketiers, allen voor één, u weet wel.  We deden de Ruta Andratx, een schitterende route over een glooiend profiel langs de kust en uiteindelijk ook de Soller. Heeft dat zin? Ach ja wereldkampioen word je er niet mee, maar voor een fractie van het palmares van een man die hier ook wel eens trainde doen we het:

Naamloos

Charly was iemand van de lange solo’s, maar wees gerust op onze recuperado dagen reden we met de grupetto van Odwin Bink, een gemêleerd gezelschap van recreanten, wedstrijdrenners (jong en oud).  Ook op onze eerste lange tocht, de zaterdag na aankomst, regen voorspeld dus met de groep over vlakke wegen. Hiermee komen we dan op een voordeel van Mallorca, je kan zowel de bergen in als op de vlakke wegen je uitleven.

Ja wij zagen wel mogelijkheden om als Gaul! 4 Warchild dus, volgend jaar in de voorjaarsvakantie een reisje te boeken. Goedkoop hotel met buffet, grupetto rides, huurfietsen op diverse locaties en uitstekende wegen. Wat levert je dat dan op? Daar kunnen we (nu nog)niks over zeggen, maar Ello bereidde zich voor op een volgend trainingskamp ja echt! Marc de Bokx wil graag fit op wintersport-/ fietsvakantie volgende week  (missie geslaagd) en zal mening  50+, 55+ podium bestijgen. Ondergetekende hoopt een beetje leuk mee te doen in de koersen vanaf eind maart. We gaan het allemaal zien.  Met 28 uur,  een km of 800, 10 km de lucht infietsen  is de basis gelegd.
Een voorlopige kosten baten analyse leert ons dat we vooral heel veel plezier op de fiets hebben gehad, samen afzien en werken aan (toekomstige) prestaties verbroedert, zo blijkt ook uit de gesprekken aan tafel, in de koffiebar en op de kamer. Je leert je mede Gaulisten toch nog weer beter kennen en altijd ben je blij verrast met hoeveel we toch gemeen hebben ook naast de fiets.

Voorwaarden succesvolle trainingsweek

Floris vroeg mij om toch meer in te gaan op de vraag wat levert een trainingskamp nu op? En waar moet je dan voor zorgen om een trainingsweek succesvol te laten zijn?

Trainen is fun

Een trainingsweek op Mallorca is natuurlijk vooral gewoon leuk. We zitten niet op dat zadel om ons geld te verdienen. Een trainingsweek draagt in die week bij aan onze lol maar ook later in het jaar. We werken toe naar onze doelen en dat is leuk al helemaal als je ziet dat het doel dichterbij komt en uiteindelijk wanneer je je doel realiseert. Tijdens een trainingsweek zijn er geen (belangrijkere) randzaken. Geen werk, geen huishouden, geen familie, geen rekeningen, geen nieuws. Focus op de fiets, betekent gerichter trainen dan een week trainen in de eigen omgeving.

Trainingsdoel

Wij hebben vooral gewerkt aan de basis voor een goed (wedstrijd)seizoen met  veel lange trainingen. Vergis u niet, het was voor ons niet een verwarmde D1 vakantie. In de blokken op de beklimmingen heeft iedereen zijn eigen tempo gereden. Zo kan je de klimmen heel goed op of over je omslagpunt rijden. Hiermee kan je ook spelen voor jezelf. Begin onder je omslagpunt aan een klim, rijd op je omslagpunt en ga daarna steeds versnellen en langzamer rijden. Allemaal manieren om wedstrijdinspanningen na te bootsen. Korte intervallen door na plaspauzes de grupetto weer bij te halen, waardoor je werkt aan je drie minuten op-de-kant-rijden-vermogen. Ook uit een group ride kan je meer halen. Belangrijk voor het leuke trainen is dat je het voor jezelf doet, pas het in de groeprit in zonder dat het vervelend is voor een ander. 

Ons principe: train hard, rust hard en train als je op de fiets zit. Niet doelloos en zonder inspanning de uren wegmalen.

Voor een volgende keer zou het helemaal ideaal zijn om met meer gelijkgezinden te zijn. Oefenvormen met twee groepen en dan jumpen van groep naar groep, waaier rijden, allemaal zaken die een nog meer allround trainingskamp kunnen betekenen volgend jaar.

Staat van vertrek

Om een geslaagde trainingsweek te hebben, moet je wel in een puike startconditie vertrekken. We zijn bijna allemaal Nederlanders of goed ingeburgerde expats oftewel we willen waar voor ons geld.
Natuurlijk willen we allemaal graag 25 tot 30 uur trainen. Maar bedenk wel of die belastbaarheid reëel is. Als je in de winter een uurtje tacx’t en een zondagse D1 rit doet, dan is 3 dagen achter elkaar 5 uur plus rijden niet verstandig. Dit was voor ons de max. Vervolgens hebben we een rustdag gehouden, inclusief koffie in authentiek Spaans café. Op deze manier hebben we nog een heel goede trainingsdag kunnen hebben en zijn we als ik Strava mag geloven gretig en fit terug gekomen. Rusten = ook trainen.

Trainingsweek done and dusted en dan wat?

Bij terugkomst moet je wellicht even rust inbouwen om goed te herstellen. Iedereen heeft toch meer arbeid geleverd dan normaal. Om optimaal rendement te halen uit het trainingskamp is het wel zaak om daarna ook met de juiste trainingsomvang en –intensiteit te werken. Immers anders is je topvorm na een paar weken en zak je daarna in. Je wil deze investering langdurig laten uitbetalen dat kan je maximaliseren door het de basis te laten zijn van je verdere arbeid. Gelukkig werkt het aantal zonuren en de intensiteit van de zon vanaf maart goed mee in Nederland!

Ja zo’n trainingskamp ik kan het u van harte aanraden.  Bedankt Ello en Marc voor een mooie week!

 

Jorrit Jongbloed

Meer recente cycling blogs

Het geheim van de clubkampioen? Spiegelende zonnebril glazen….

Achter zijn spiegelende zonnebril glazen loert hij naar de rugnummers van zijn tegenstanders. De man staat achteraan, om voor de start gevaarlijke getallen in het hoofd te prenten. Hij herkent ze: 2, 3, 12 en 20. De concurrenten. Nu nog een ezelsbruggetje. De Gaul!-renner besluit om op elke aanval van een renner met een twee

Het wielerseizoen nadert zijn einde – Proloog NCK 2018

Je weet pas dat het wielerseizoen echt ten einde komt wanneer je mensen in weer en wind ziet trainen op een tijdritfiets. De blikken in hun ogen verraden paniek. Angst voor wat er komen gaat, angst voor lossen uit de groep en bovenal angst om het seizoen af te sluiten als een grindtegel. Niet bij

Gaul! triomfeert in de legendarische “Ronde van de Ortelliusstraat”

Het is een middag koers, in de Orteliusstraat, vlakbij het Rembrandtpark in Amsterdam-West. Geen klassieker voor belofte-eliterenners of een omloop voor amateurs, maar nieuwerwetse fixie-criteriums en dikkebandenraces met fantastische commentatoren. Én een journalistenkoers, waarin Gaulist Sjors Beukeboom zijn rondjes rijdt. Beukeboom start in de Met Het Oog Op Morgen Bokaal (MHOOMB vanaf nu). Een journalistenkoers

Je suis (ascendant) Charly

Vooraf Vorige week dinsdagavond was ik de trainer van dient bij de Gaul! groep Groningen. Thema die avond: fysiek sprinten en mentale doelen stellen voor je sprint. Dat bracht mij ertoe om zelf na te denken over mijn doel of intentie voor de prachtige koers in Luxemburg dit weekend. Geen bepaalde plek of tijdsdoel voor

Reacties zijn gesloten.