• Hoe gedragen we ons in het verkeer

    Gaul! gedragscode

Er is veel te doen over wielrenners in het verkeer. Vooral groepen wielrenners wordt vaak -en lang niet altijd ten onrechte- intimiderend en asociaal gedrag verweten. Als Gaul! proberen we ons zo netjes mogelijk te gedragen. Uit respect voor overige weggebruikers en voor onze eigen veiligheid.

Maar wat zijn dan de gedragsregels? Er zijn veel ongeschreven wetten. Bij deze een ruwe voorzet om tot een soort gedragscode te komen. Reageer, en dan scherpen we ‘m samen aan!

  • Rij defensief. Ga er altijd vanuit dat anderen je misschien niet zien.
  • Kijk vooruit en vooral door de groep heen en anticipeer en gebruik de juiste armtekens en of verbale communicatie om je mede fietsers te waarschuwen voor gevaar.
  • Verander nooit abrupt van richting of rem niet plotseling, maar rijd langzaam uit;
  • Bij twijfel over de richting: fiets rustig rechtdoor (indien mogelijk);
  • Pas in de bebouwde kom de snelheid aan;
  • Bel niet mobiel tijdens het fietsen;
  • Beland je in de berm? Rijd niet de weg of het fietspad weer op maar rijd rustig uit en rem;
  • Rij niet met losse handen;
  • Als iemand het tempo niet aan kan, wacht op elkaar en pas het tempo aan;
  • Iemand die duidelijk moeite heeft met het tempo, mag op de tweede rij fietsen;
  • Verhoog na een bocht aan de kop van de groep het tempo altijd langzaam om racen aan de staart te voorkomen (harmonica werking);
  • Voer niet al rijdend en achterom kijkend een gesprek;
  • Respecteer de voorrangsregels, verkeerslichten en gebruik zo mogelijk de fietspaden;
  • Stop afval in de achterzak van je shirt of in een afvalbak.
  • Volg de aanwijzingen van de begeleiders van een training op.

Meer recente cycling blogs

Bezoek Gaul! Noord NL aan TeamUp programma

Op dinsdag 18 juli werden Gaulisten Marco Out, Geert Kamps en Liane de Wit uitgenodigd door Ernst Suur van Warchild, initiatiefnemer van Team Up, bij een Team Up training op het AZC in Ter Apel. Ernst heet ons welkom, samen met Elin Hofman. Zij zal de workshop uiteindelijk geven samen met een collega. In de

Maratona dles Dolomites

Verkeersinformatie, zondag 2 juli 2017, 6:30u. Op de Passo de Campolongo in de Dolomieten is er sprake van langzaam rijdend en soms stilstaand verkeer. Fietsverkeer welteverstaan. Zo’n 10.000 racefietsers vangen de Maratona dles Domolites, de Dolomietenmarathon aan. Daartussen ik.

Denkend aan de TeamUP tour…..

Wat voel je nadat je in drie dagen meer dan 600 kilometer hebt gefietst om geld voor TeamUp in te zamelen? Trots natuurlijk. We hebben met de sponsoractie al bijna 20.000 euro opgehaald (en de teller loopt nog!). Bovendien beseften we op het Amsterdamse hoofdkantoor van War Child allemaal dat we het samen hadden gedaan.

Nieuwe leden stellen zich voor: Nanette Starreveld

Mijn naam is Nanette Starreveld, 28 jaar en geboren en getogen in Brabant. Zo’n 4 jaar geleden besloot ik dat het tijd was om een racefiets aan te schaffen. Echter had ik toen meerdere hobby’s waardoor het fietsen er vaker bij inschoot dan ik wilde. Typisch gevalletje van vind alles leuk en wil van alles proberen. Na

3 Responses to “Gaul! gedragscode”

  1. rob bohte schreef:

    geen sprintjes tegen elkaar trekken op de openbare weg (OW); bij groter groepen vanaf 8 man/ vrouw meerdere waaiers maken indien van toepassing; waaiers van 6 a 8 renners zijn denk ik maximaal voor de OW.

  2. Ingmar schreef:

    ik vind persoonlijk dat dit een beetje overdreven is. Ik ga er van uit dat iedereen hier de basisschool heeft afgemaakt en voor zichzelf kan nadenken wat wel en niet acceptabel gedrag is.
    Ik denk niet dat het wenselijk is om hier regels voor op te stellen, voelt beetje belerend.
    Volgens mij is dit ook helemaal niet nodig bij een club als Gaul!

  3. Richard Bastiaans schreef:

    Er spelen meer zaken mee dan alleen maar regels of afspraken als je in een groep rijdt: onderschat het effect van veranderd gedrag niet als renners onderdeel uitmaken van een groep. Mooi artikel daarover hier: http://cyclingtips.com.au/2015/05/how-group-dynamics-can-make-cyclists-our-own-worst-enemy/