• Hoe gedragen we ons in het verkeer

    Gaul! gedragscode

Er is veel te doen over wielrenners in het verkeer. Vooral groepen wielrenners wordt vaak -en lang niet altijd ten onrechte- intimiderend en asociaal gedrag verweten. Als Gaul! proberen we ons zo netjes mogelijk te gedragen. Uit respect voor overige weggebruikers en voor onze eigen veiligheid.

Floris van Overveld

Cycling is a way of life

Blogs van Floris van Overveld

Maar wat zijn dan de gedragsregels? Er zijn veel ongeschreven wetten. Bij deze een ruwe voorzet om tot een soort gedragscode te komen. Reageer, en dan scherpen we ‘m samen aan!

  • Rij defensief. Ga er altijd vanuit dat anderen je misschien niet zien.
  • Kijk vooruit en vooral door de groep heen en anticipeer en gebruik de juiste armtekens en of verbale communicatie om je mede fietsers te waarschuwen voor gevaar.
  • Verander nooit abrupt van richting of rem niet plotseling, maar rijd langzaam uit;
  • Bij twijfel over de richting: fiets rustig rechtdoor (indien mogelijk);
  • Pas in de bebouwde kom de snelheid aan;
  • Bel niet mobiel tijdens het fietsen;
  • Beland je in de berm? Rijd niet de weg of het fietspad weer op maar rijd rustig uit en rem;
  • Rij niet met losse handen;
  • Als iemand het tempo niet aan kan, wacht op elkaar en pas het tempo aan;
  • Iemand die duidelijk moeite heeft met het tempo, mag op de tweede rij fietsen;
  • Verhoog na een bocht aan de kop van de groep het tempo altijd langzaam om racen aan de staart te voorkomen (harmonica werking);
  • Voer niet al rijdend en achterom kijkend een gesprek;
  • Respecteer de voorrangsregels, verkeerslichten en gebruik zo mogelijk de fietspaden;
  • Stop afval in de achterzak van je shirt of in een afvalbak.
  • Volg de aanwijzingen van de begeleiders van een training op.

Meer recente cycling blogs

Terug naar 2015….

In de zomer van 2015 organiseerde Gaul! haar “Eerste Omloop van IJburg”. Gaulist van het allereerste uur en stukjesschrijver van dienst “Rosanno” deed verslag. “De renners in passage hadden geen remmen op de fiets, maar een baard. Op zich niks bijzonders. Wel een scherp contrast met een decennium geleden, toen ik bij de inschrijftafel van

Pacen in een toffe Charly Gaul!

Het was een warme zomer, zo’n beetje de warmste die je je maar kon herinneren. Veel goede momenten voor een lekkere training, al is de warmte niet voor iedereen weggelegd om er pittig tegen aan te gaan. Wij zijn fitte mensen, maar er zijn altijd mensen die er beroerder voorstaan. In mijn omgeving een familielid

Voorbeschouwing NCK 2019

“Terwijl ik dit schrijf is de laatste officiële dinsdagtraining van Gaul in volle gang. Althans voor de Gaulisten in het Noorden. Op de trainingen zie je renners van allerlei soorten en maten. Renners met enkels met de omtrek van mijn pink maar kuiten zo groot als een voetbal, renners met haar op de benen die

Trainen en fietsen in en voor Afrika

Ik heb iets met fietsen. Beter gezegd: ik heb ALLES met fietsen. Het is onderdeel van mijn werk als coach en teamcoach, het is mijn sport als wielrenner en MTB-er bij Grinta en Gaul! en ik werk samen met profrenners en coaches in de wielersport. Fietsen is een belangrijk onderdeel van mijn leven. Naast mijn

3 Responses to “Gaul! gedragscode”

  1. rob bohte schreef:

    geen sprintjes tegen elkaar trekken op de openbare weg (OW); bij groter groepen vanaf 8 man/ vrouw meerdere waaiers maken indien van toepassing; waaiers van 6 a 8 renners zijn denk ik maximaal voor de OW.

  2. Ingmar schreef:

    ik vind persoonlijk dat dit een beetje overdreven is. Ik ga er van uit dat iedereen hier de basisschool heeft afgemaakt en voor zichzelf kan nadenken wat wel en niet acceptabel gedrag is.
    Ik denk niet dat het wenselijk is om hier regels voor op te stellen, voelt beetje belerend.
    Volgens mij is dit ook helemaal niet nodig bij een club als Gaul!

  3. Richard Bastiaans schreef:

    Er spelen meer zaken mee dan alleen maar regels of afspraken als je in een groep rijdt: onderschat het effect van veranderd gedrag niet als renners onderdeel uitmaken van een groep. Mooi artikel daarover hier: http://cyclingtips.com.au/2015/05/how-group-dynamics-can-make-cyclists-our-own-worst-enemy/