• Hoe gedragen we ons in het verkeer

    Gaul! gedragscode

Er is veel te doen over wielrenners in het verkeer. Vooral groepen wielrenners wordt vaak -en lang niet altijd ten onrechte- intimiderend en asociaal gedrag verweten. Als Gaul! proberen we ons zo netjes mogelijk te gedragen. Uit respect voor overige weggebruikers en voor onze eigen veiligheid.

Floris van Overveld

Cycling is a way of life

Blogs van Floris van Overveld

Maar wat zijn dan de gedragsregels? Er zijn veel ongeschreven wetten. Bij deze een ruwe voorzet om tot een soort gedragscode te komen. Reageer, en dan scherpen we ‘m samen aan!

  • Rij defensief. Ga er altijd vanuit dat anderen je misschien niet zien.
  • Kijk vooruit en vooral door de groep heen en anticipeer en gebruik de juiste armtekens en of verbale communicatie om je mede fietsers te waarschuwen voor gevaar.
  • Verander nooit abrupt van richting of rem niet plotseling, maar rijd langzaam uit;
  • Bij twijfel over de richting: fiets rustig rechtdoor (indien mogelijk);
  • Pas in de bebouwde kom de snelheid aan;
  • Bel niet mobiel tijdens het fietsen;
  • Beland je in de berm? Rijd niet de weg of het fietspad weer op maar rijd rustig uit en rem;
  • Rij niet met losse handen;
  • Als iemand het tempo niet aan kan, wacht op elkaar en pas het tempo aan;
  • Iemand die duidelijk moeite heeft met het tempo, mag op de tweede rij fietsen;
  • Verhoog na een bocht aan de kop van de groep het tempo altijd langzaam om racen aan de staart te voorkomen (harmonica werking);
  • Voer niet al rijdend en achterom kijkend een gesprek;
  • Respecteer de voorrangsregels, verkeerslichten en gebruik zo mogelijk de fietspaden;
  • Stop afval in de achterzak van je shirt of in een afvalbak.
  • Volg de aanwijzingen van de begeleiders van een training op.

Meer recente cycling blogs

Je suis (ascendant) Charly

Vooraf Vorige week dinsdagavond was ik de trainer van dient bij de Gaul! groep Groningen. Thema die avond: fysiek sprinten en mentale doelen stellen voor je sprint. Dat bracht mij ertoe om zelf na te denken over mijn doel of intentie voor de prachtige koers in Luxemburg dit weekend. Geen bepaalde plek of tijdsdoel voor

What could go wrong?

My fifth Charly Gaul was challenged by the lack of someone handing out water bidons during the race. An issue that took up much of the prep discussion with Stan driving to Luxembourg. As we reached the last part of the journey from Echternach to Vianden – yes we picked up our start numbers by

Pielen met materiaal

Ik staar in de ogen van een geit die kauwt op het ijzerdraad van zijn omheining. Treffender kan de zinloosheid van mijn onderneming niet worden uitgedrukt. Ik rij in een koers die al voorbij is, als een feest waar de schalen zijn opgestapeld en de flessen leeg. Slechts een enkel verdwaald, uitgezogen gelletje op het

5 dagen na de Marmotte: letterlijk moe maar voldaan

Vrijdagmiddag 13 juli, 25 minuten wachten op treinstation Apeldoorn omdat ik m’n aansluiting gemist heb. De dagelijkse realiteit heeft mij weer ingehaald. Desondanks heb ik al 5 dagen een glimlach die niet van mijn gezicht te beitelen is. Goud gehaald, goud gehaald, goud gehaald. Niemand op werk heeft er de afgelopen dagen aan kunnen ontsnappen.

3 Responses to “Gaul! gedragscode”

  1. rob bohte schreef:

    geen sprintjes tegen elkaar trekken op de openbare weg (OW); bij groter groepen vanaf 8 man/ vrouw meerdere waaiers maken indien van toepassing; waaiers van 6 a 8 renners zijn denk ik maximaal voor de OW.

  2. Ingmar schreef:

    ik vind persoonlijk dat dit een beetje overdreven is. Ik ga er van uit dat iedereen hier de basisschool heeft afgemaakt en voor zichzelf kan nadenken wat wel en niet acceptabel gedrag is.
    Ik denk niet dat het wenselijk is om hier regels voor op te stellen, voelt beetje belerend.
    Volgens mij is dit ook helemaal niet nodig bij een club als Gaul!

  3. Richard Bastiaans schreef:

    Er spelen meer zaken mee dan alleen maar regels of afspraken als je in een groep rijdt: onderschat het effect van veranderd gedrag niet als renners onderdeel uitmaken van een groep. Mooi artikel daarover hier: http://cyclingtips.com.au/2015/05/how-group-dynamics-can-make-cyclists-our-own-worst-enemy/