• Hoe gedragen we ons in het verkeer

    Gaul! gedragscode

Er is veel te doen over wielrenners in het verkeer. Vooral groepen wielrenners wordt vaak -en lang niet altijd ten onrechte- intimiderend en asociaal gedrag verweten. Als Gaul! proberen we ons zo netjes mogelijk te gedragen. Uit respect voor overige weggebruikers en voor onze eigen veiligheid.

Maar wat zijn dan de gedragsregels? Er zijn veel ongeschreven wetten. Bij deze een ruwe voorzet om tot een soort gedragscode te komen. Reageer, en dan scherpen we ‘m samen aan!

  • Rij defensief. Ga er altijd vanuit dat anderen je misschien niet zien.
  • Kijk vooruit en vooral door de groep heen en anticipeer en gebruik de juiste armtekens en of verbale communicatie om je mede fietsers te waarschuwen voor gevaar.
  • Verander nooit abrupt van richting of rem niet plotseling, maar rijd langzaam uit;
  • Bij twijfel over de richting: fiets rustig rechtdoor (indien mogelijk);
  • Pas in de bebouwde kom de snelheid aan;
  • Bel niet mobiel tijdens het fietsen;
  • Beland je in de berm? Rijd niet de weg of het fietspad weer op maar rijd rustig uit en rem;
  • Rij niet met losse handen;
  • Als iemand het tempo niet aan kan, wacht op elkaar en pas het tempo aan;
  • Iemand die duidelijk moeite heeft met het tempo, mag op de tweede rij fietsen;
  • Verhoog na een bocht aan de kop van de groep het tempo altijd langzaam om racen aan de staart te voorkomen (harmonica werking);
  • Voer niet al rijdend en achterom kijkend een gesprek;
  • Respecteer de voorrangsregels, verkeerslichten en gebruik zo mogelijk de fietspaden;
  • Stop afval in de achterzak van je shirt of in een afvalbak.
  • Volg de aanwijzingen van de begeleiders van een training op.

Meer recente cycling blogs

Van Milaan naar San Remo

Vooraf vraag ik vergiffenis. Als voorzitter van een wielervereniging die hoffelijke verkeersdeelname hoog in het vaandel heeft staan, heb ik vandaag alle geboden geschonden. Erger nog, ik ben meegemuisd met anderen -veelal Italianen- die de geboden voor mij schonden. Een zonde nog groter dan zelf het initiatief nemen om de regels met voeten te treden.

Van fietsen, oude auto’s en gezond eten – Joep van de Laar

De buien weer vertrokken, toch weer een mooie late lenteavond met uitbundig concert van 2 merelmannen achter ons huis, met in de verte nog enkele conculega’s. Het Usutuvirus heeft hier klaarblijkelijk nog niet zo’n slachting onder de merels aangericht als in Nederland. Wat ik nu met die merels hoor maakt mij weer eens duidelijk wat je mist

Verslag uit Assen: vrouwenwielrennen zit in de lift

Het vrouwenwielrennen zit in de lift en daar willen we beslist ons steentje aan bijdragen. Op 13 mei is er in Assen het evenement “Women on Wheels“.  Een hele dag met clinics over voeding, training, clubs en fietsen.  De focus op vrouwenwielrennen met speciale aandacht voor BMX, baanwielrennen, wegwielrennen en ATB. Renate Groenewold opent de

Proloog: Waarom-doe-je-dit, man! – Paul over het waarom van zijn monstertocht

Gaulist Paul Gremmen heeft een plan, een doel en een missie. De Trans Am Bike Race 2018. Een toch van 6750 kilometer, dwars door de Verenigde Staten. In zijn blog schrijft hij over welke bergen hij zal moeten overwinnen en door welke dalen hij zal gaan. https://medium.com/ridelikethewind/proloog-waarom-doe-je-dit-man-58ba9df99238

3 Responses to “Gaul! gedragscode”

  1. rob bohte schreef:

    geen sprintjes tegen elkaar trekken op de openbare weg (OW); bij groter groepen vanaf 8 man/ vrouw meerdere waaiers maken indien van toepassing; waaiers van 6 a 8 renners zijn denk ik maximaal voor de OW.

  2. Ingmar schreef:

    ik vind persoonlijk dat dit een beetje overdreven is. Ik ga er van uit dat iedereen hier de basisschool heeft afgemaakt en voor zichzelf kan nadenken wat wel en niet acceptabel gedrag is.
    Ik denk niet dat het wenselijk is om hier regels voor op te stellen, voelt beetje belerend.
    Volgens mij is dit ook helemaal niet nodig bij een club als Gaul!

  3. Richard Bastiaans schreef:

    Er spelen meer zaken mee dan alleen maar regels of afspraken als je in een groep rijdt: onderschat het effect van veranderd gedrag niet als renners onderdeel uitmaken van een groep. Mooi artikel daarover hier: http://cyclingtips.com.au/2015/05/how-group-dynamics-can-make-cyclists-our-own-worst-enemy/