• Hoe gedragen we ons in het verkeer

    Gaul! gedragscode

Er is veel te doen over wielrenners in het verkeer. Vooral groepen wielrenners wordt vaak -en lang niet altijd ten onrechte- intimiderend en asociaal gedrag verweten. Als Gaul! proberen we ons zo netjes mogelijk te gedragen. Uit respect voor overige weggebruikers en voor onze eigen veiligheid.

Floris van Overveld

Cycling is a way of life

Blogs van Floris van Overveld

Maar wat zijn dan de gedragsregels? Er zijn veel ongeschreven wetten. Bij deze een ruwe voorzet om tot een soort gedragscode te komen. Reageer, en dan scherpen we ‘m samen aan!

  • Rij defensief. Ga er altijd vanuit dat anderen je misschien niet zien.
  • Kijk vooruit en vooral door de groep heen en anticipeer en gebruik de juiste armtekens en of verbale communicatie om je mede fietsers te waarschuwen voor gevaar.
  • Verander nooit abrupt van richting of rem niet plotseling, maar rijd langzaam uit;
  • Bij twijfel over de richting: fiets rustig rechtdoor (indien mogelijk);
  • Pas in de bebouwde kom de snelheid aan;
  • Bel niet mobiel tijdens het fietsen;
  • Beland je in de berm? Rijd niet de weg of het fietspad weer op maar rijd rustig uit en rem;
  • Rij niet met losse handen;
  • Als iemand het tempo niet aan kan, wacht op elkaar en pas het tempo aan;
  • Iemand die duidelijk moeite heeft met het tempo, mag op de tweede rij fietsen;
  • Verhoog na een bocht aan de kop van de groep het tempo altijd langzaam om racen aan de staart te voorkomen (harmonica werking);
  • Voer niet al rijdend en achterom kijkend een gesprek;
  • Respecteer de voorrangsregels, verkeerslichten en gebruik zo mogelijk de fietspaden;
  • Stop afval in de achterzak van je shirt of in een afvalbak.
  • Volg de aanwijzingen van de begeleiders van een training op.

Meer recente cycling blogs

Het geheim van de clubkampioen? Spiegelende zonnebril glazen….

Achter zijn spiegelende zonnebril glazen loert hij naar de rugnummers van zijn tegenstanders. De man staat achteraan, om voor de start gevaarlijke getallen in het hoofd te prenten. Hij herkent ze: 2, 3, 12 en 20. De concurrenten. Nu nog een ezelsbruggetje. De Gaul!-renner besluit om op elke aanval van een renner met een twee

Het wielerseizoen nadert zijn einde – Proloog NCK 2018

Je weet pas dat het wielerseizoen echt ten einde komt wanneer je mensen in weer en wind ziet trainen op een tijdritfiets. De blikken in hun ogen verraden paniek. Angst voor wat er komen gaat, angst voor lossen uit de groep en bovenal angst om het seizoen af te sluiten als een grindtegel. Niet bij

Gaul! triomfeert in de legendarische “Ronde van de Ortelliusstraat”

Het is een middag koers, in de Orteliusstraat, vlakbij het Rembrandtpark in Amsterdam-West. Geen klassieker voor belofte-eliterenners of een omloop voor amateurs, maar nieuwerwetse fixie-criteriums en dikkebandenraces met fantastische commentatoren. Én een journalistenkoers, waarin Gaulist Sjors Beukeboom zijn rondjes rijdt. Beukeboom start in de Met Het Oog Op Morgen Bokaal (MHOOMB vanaf nu). Een journalistenkoers

Je suis (ascendant) Charly

Vooraf Vorige week dinsdagavond was ik de trainer van dient bij de Gaul! groep Groningen. Thema die avond: fysiek sprinten en mentale doelen stellen voor je sprint. Dat bracht mij ertoe om zelf na te denken over mijn doel of intentie voor de prachtige koers in Luxemburg dit weekend. Geen bepaalde plek of tijdsdoel voor

3 Responses to “Gaul! gedragscode”

  1. rob bohte schreef:

    geen sprintjes tegen elkaar trekken op de openbare weg (OW); bij groter groepen vanaf 8 man/ vrouw meerdere waaiers maken indien van toepassing; waaiers van 6 a 8 renners zijn denk ik maximaal voor de OW.

  2. Ingmar schreef:

    ik vind persoonlijk dat dit een beetje overdreven is. Ik ga er van uit dat iedereen hier de basisschool heeft afgemaakt en voor zichzelf kan nadenken wat wel en niet acceptabel gedrag is.
    Ik denk niet dat het wenselijk is om hier regels voor op te stellen, voelt beetje belerend.
    Volgens mij is dit ook helemaal niet nodig bij een club als Gaul!

  3. Richard Bastiaans schreef:

    Er spelen meer zaken mee dan alleen maar regels of afspraken als je in een groep rijdt: onderschat het effect van veranderd gedrag niet als renners onderdeel uitmaken van een groep. Mooi artikel daarover hier: http://cyclingtips.com.au/2015/05/how-group-dynamics-can-make-cyclists-our-own-worst-enemy/